Iwillnevergiveup

Den som spar den har

Kategori: Miljö

Tidigare i livet hade jag en svägerska som vi ofta besökte. Hon hade en liten skylt på toaletten där det stod: "Tänk på de dåliga tiderna - använd pappret på båda sidorna".
Det där kom jag att tänka på idag i skolan. Vi skriver ut och kopierar en väldig massa papper. Det här läsåret har jag börjat tänka på hur jag använder papper. Tidigare kopierade jag alltid några extra som sedan blev liggande tills jag slängde dem. Visserligen i pappersåtervinningen, men det tär ju på jordens resurser i onödan ändå. Likaså tänker jag mig för innan jag skriver ut från datorn. Man kan ju läsa på skärmen och göra anteckningar om det bara är några få uppgifter man behöver. De papper jag trots detta "får över" använder jag som anteckningspapper - alltså skriver på baksidan också innan de går till pappersåtervinningen.

Dottern har berättat att på den skola där hon pluggar finns det särskilda papperskorgar för enbart papper som sedan går till återvinning. Hon har lovat att ta reda på var man kan köpa dem så att jag kan introducera samma system hos oss.

Slut för idag och tack för idag!

Kommentarer

  • Lottie säger:

    Jag och klarade bad om en sådan där stor soptunna det står pappersåtervinning på. Det skulle vaktmästaren kolla upp åt oss efter vår studidag (måndag). Men fortfarande inte ett knyst hos honom, vi får väl försöka få tag i han själva. Tänkte att vi skulle placera ut den på torget när alla rensar sina skåp, och en inne på bilden där det också längs offantligt mycket papper.

    2008-03-19 | 19:15:51
    Bloggadress: http://dreadlocklife.blogg.se
  • Gunilla säger:

    Jättebra Lottie! Tillsammans ska vi nog få ordning på den här världen ska du se! :)

    2008-03-19 | 21:29:10
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • hippihäxan säger:

    Mina barn får numera lära sig att alla teckningar går att använda en gång till. "Rita på baksidan!"

    2008-03-27 | 08:04:54
    Bloggadress: http://hippihaxan.se

Kommentera inlägget här: