Iwillnevergiveup

Glass

Kategori: Miljö

Jag har två glassfavoriter och konstigt nog har jag ångestladdade minnen med båda.
När jag för några år sedan köpte en Magnum Classic under en resa i Mellansverige, upplyste kioskbiträdet mig inte bara om priset på glassen utan också om att denna delikatess gav mig 270 kalorier! Eftersom jag alltid kämpat med min vikt, (redan långt innan jag behövde det) gav denna upplysning mig ett mindre trauma som fortfarande sitter i. Häromdagen köpta jag dock nämnda glass i skolan cafeteria. Njutandes av glassen stegade jag fram i korridoren och mötte en miljömedveten elev. "Vet du att den där glassen har transporterats från södra Europa?" frågade han. Det var jag ju tvungen att medge att jag visste och så var det roliga slut. När jag berättade om denna lilla episod för sambon kom vi fram till att vi hädanefter endast ska köpa Engelholms glass. De säljer min andra favorit - Stor strut! När jag gick i tredje klass i en liten byskola i Söndrum utanför Halmstad åkte vi på skolresa till Ängelholm Hembygdspark. Jag hade fått med mig lite glasspengar och köpte just en Stor Strut. Något så gott hade jag aldrig ätit tidigare! Tyvärr var jag dock lite för ivrig att slicka i mig den underbara glassen så hela den delen som satt ovanför struten ramlade av och rullade runt i gruset. Snacka om trauma för en liten blyg 10-åring!
Den glassen kommer jag dock att äta i sommar utan dåligt samvete för miljön - men troligen för kalorierna...

Kommentarer

  • Vendela H. säger:

    Hej Gunilla!



    Det är ganska trist det där med glassen. GB ägs ju av multinationella Nestlé. Förra sommaren när vi var i Frankrike så blev jag grymt besviken när det var exakt samma glassorter som hemma, Magnum, Cornetto osv. GB var på glaskartan utbytt mot Nestlé. Jag tycker GB glassarna att skittråkiga (om uttrycket tillåts). Hemma i Bara har jag ofta föredragit att gå till korvkiosken och handla glass istället för på ICA eftersom glasskiosken haft SIA glass. Till min sorg har korvkiosken igår gått över till GB. Hur bär de sig åt för att bli så dominerande. Kan man misstänka höga rabatter om en liten kiosk går över till GB istället. För något måste det ju vara som gör att så många handlare väljer att sälja GB när deras glassar inte alls är så goda som t ex Engelholmsglass. Personligen tar jag gärna omvägar för att hitta något annat än GB och det tycker man ju borde vara ett tungt försäljningsargument.

    2008-06-14 | 19:30:29
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/argatankar
  • Gunilla säger:

    Jag håller helt med dig Vendela. Ska faktiskt fråga tjejen som har kiosken på skolan varför hon säljer GB och inte Engelholmsglass, som ju vore mycket mer naturligt när man är så nära Ängelholm. SIA-glass är ju också både god och närproducerad så det är ju ett bra alternativ. :)

    2008-06-15 | 12:09:52
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • hippihäxan säger:

    Härliga glasshistorier!

    Strunta i kalorierna och njut av varenda tugga tycker jag. Man kan föresten göra egen glass också. Har två bra recept som jag länga har tänkt lägga ut, är kanske dags att göra det... hm.

    2008-06-16 | 22:11:32
    Bloggadress: http://emeliem.wordpress.com
  • Markattan säger:

    Det ständiga dilemmat när man står i kiosken, livsmedelsbutiken och andra butiker och ska inhandla något - "Var någonstans tillverkas det här? Vilket företag ligger bakom? Utför de djurförsök? Etc." Tur i alla fall att SIA-glass i mitt fall ligger runt hörnet, så behöver inte glassdilemmat bli så stort ;o)

    2008-06-17 | 10:06:30
    Bloggadress: http://markattansdjungel.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Så du är också hallänning Markattan. :) Det är ju jag också från början men nu bor jag i Skåne nära Ängelholm och här är det så klart Engelholmsglass som gäller.

    2008-06-17 | 18:13:51
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: