Iwillnevergiveup

Tvi vale!

Kategori: Miljö

När jag under en i övrigt trivsam stund i rabatten, stack in handen under ett blad för att dra bort ett ogräs, kom jag i närkontakt med denna otäcka varelse (och då menar jag inte seckatören) :



Jag burkar inte vara särskilt mesig, men jag skrek så grannarna trodde att jag skadat mig eller att nåt annat allvarligt hade hänt. När jag lugnat mig tog jag reda på att detta är en Pantersnigel och den kan bli uppåt 15 cm lång. Den hör inte alls hemma hos oss utan har liksom den spanska skogssnigeln (mördarsnigeln) kommit till Sverige med importerade växter. Att den sen överlever här beror troligen på de milda vintrarna som orsakas av klimatförändringarna, som ju i sin tur har stark koppling till koldioxidutsläppen, som vi människor är orsak till... Alla de som inte tar detta på allvar borde få köra fingrarna i en sån där snigel! Inte vill vi väl ha trädgårdarna fulla med sådana slemmiga odjur i framtiden. Nej, måtte vi kunna hejda denna utveckling så att vi kan få riktigt kalla vintrar emellanåt så Pantersnigeln inte trivs här i Norden.

PS Jag har blivit antagen till en kurs om "Klimatet - förr, nu och i framtiden" vid Lunds universitet i höst. Kursen går på kvällstid en gång i veckan plus ett par heldagsexkusioner under lördagar. Jippi! :D

Kommentarer

  • hippihäxan säger:

    Har också stött på en sån där. Men trodde den hette leopardsnigel. Skulle gräva upp lite plantor hos en vän som hade över när vi upptäckte den. Det blev ingen plantflyttning från hennes trädgård... Jag vill inte ha hem dem!

    2008-07-10 | 23:26:03
    Bloggadress: http://emeliem.wordpress.com
  • Gunilla säger:

    Efter att ha kollat vidare(jag gillar Google)har jag lärt mig att de kallas både panter och leopardsnigel. De förökar sig dock inte lika häftigt som mördarsnigeln och äter heller inte lika glupskt.

    2008-07-11 | 09:02:31
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Emma säger:

    Hej Gunilla!

    Skoj att vi hittat varandras bloggar!

    Dessa hemska sniglar finns hos mina föräldrar också. Mamma verkligen avskyr dem, hon lägger dem i en yoghurtburk och stänger locket så att de dör...Vårat smeknamn på dem är Alice Timander sniglar (förlåt Alice) bara för att de är leopardmönstrade..haha. Äckliga kryp.



    Hur är det annars med dig nuförtiden? Det var ju inte så längesen vi träffades, på julmarknaden på Wapnö ju!

    Kram Emma

    2008-07-11 | 12:51:04
    Bloggadress: http://systeremma.blogspot.se
  • Gunilla säger:

    Kul "smeknamn" sniglarna Emma. Jag tänker inte berätta hur det gick till när vi avdagatog äckelkrypet. Det är bra med mig - speciellt nu när jag är ledig. :)

    2008-07-12 | 11:10:28
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Min Tråd säger:

    De är inte så farliga som de ser ut leopardsniglarna. När jag hittade mina i växthuset, så hoppade jag inte av glädje. Man får undvika att ställa saker som ger skugga som de kan krypa in i eller under.+ vara ihärdig att plocka dem, så minskar de fort i antal.

    De kan även krypa på väggarna de små rackarna.

    2008-07-15 | 19:22:22
    Bloggadress: http://2r2a.blogspot.com/
  • Gunilla säger:

    Igår hittade jag en till sån där "Alice" men det är ju mycket värre med mördarsniglarna!

    2008-07-17 | 10:13:44
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Maria säger:

    Jag är så rädd om mina pantersniglar, de lever på ruttna växtdelar och gör ingen skada i trädgården.



    Vackra är dom oxå.

    2009-05-16 | 13:06:35
  • Martin säger:

    Okunnighet är inte bra... Pantersniglar lever av ruttnande växtdelar OCH av andra sniglar. Dom är de s.k. "mördarsniglarnas" ENDA naturliga predatorer. Dom förökar sig inte så snabbt som andra sniglar. Får man in pantersniglar i sin trädgård har man tur och får en naturlig avverkning av den spanska mördarsnigeln!! Och så dödar ni dom av ren okunnighet!!! SKAMLIGT!!!

    2010-08-11 | 09:29:19
  • Martin säger:

    En annan tanke...du ska gå kurs om klimatet och verkar intresserad av miljö och uppvärmningen av vår jord. Denna sägs bero på koldioxidutsläpp mm, men tror du inte naturen spelar roll. Om vi människor förändrar naturen och tar bort alla "äckliga" djur som tjänar sitt syfte, spelar detta ingen roll? Naturen strävar alltid efter balans, och om det inte är balans, beror det alltid på människan...

    2010-08-11 | 09:35:49
  • Gunilla säger:

    Martin - bra jobbat att hitta ett tva ar gammalt inlagg pa min blogg! :) Jag ska ta reda pa lite mer om Pantersniglar tror jag.

    2010-08-11 | 11:20:31
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • namn säger:

    råkade hitta dinblogg av enhändelse och måste berätta för dig at dessa sniglarär BRA! De är mördarsniglarnasenda fiende. de attakerar mördarsniglar och dödar de

    vidare äter de inte heller upp allt i din trädgård så som mördarsniglar gör

    2013-07-26 | 11:18:54

Kommentera inlägget här: