Iwillnevergiveup

London juni/juli 2008

Kategori: Allmänt

Den huvudsakliga anledningen till att jag åker till London är för att umgås med den här lilla damen som bor i stadens utkant:



Vi hittade på mycket kul ihop:









En dag tillbringade jag inne i Londons centrum. Till en kostnad av endast 85 SEK kan man åka lokaltåg och tunnelbana en hel dag, så varför använda bilen (annat än när det råder överhängande bombhot)!? Jag besökte bla den här affären som enbart säljer ekologiska produkter. Allt från inredning till hudvård.

 



Där köpte jag den här boken, som vill lära barn att återvinna, till barnbarnet.



En dag besökte vi en "bonde och hantverksmarknad", där lokala odlare och tillverkare kunde sälja sina produkter.





Jag blir inte riktigt klok på hur man tänker angående miljöfrågor i England! Samtidigt som det finns ett stort utbud av ekologiska produkter slänger man stora mängder mat. Det finns heller ingen fungerande sopsorteringen. Inte ens när det gället papper, glas och aluminiumburkar som vi har återvunnit i minst 25 år. Som jag ser det är England en föregångare i vissa sammanhang men de gamla konservativa attityderna sitter som berget. Nån annan som har samma eller kanske annan uppfattning?

Avslutningsvis vill jag visa två vackra växter jag såg i en plantering som jag inte känner igen från Sverige:





Om någon känner igen dem vill jag gärna veta vad det är.

Kommentarer

  • Hildur säger:

    Hon är ju lik dig, vilken gullig liten tös. Jag blev mormor för första gången för 7 mån. sedan. Det är helmysigt. Ha det gott

    2008-07-07 | 21:34:56
    Bloggadress: http://hildur96.blogg.se/
  • Mattias Olofsson säger:

    Vilken gullplutt (den lilla damen alltså ;)...

    Även jag har funderat på miljöfrågor. Jag hade en diskussion med en släkting - och han fick mig att fundera (för ovanlighetens skull - våra samtal brukar urarta).

    Många byter exempelvis sin kyl/frys för nyare, energisnålare och minljövänligare vitvaror. Problemet är att om man räknar in tillverkningsprocessen för den nyare kyl/frysen blir det en STÖRRE miljöbelastning än att fortsätta med sin gamla, men dock fungerande, utrustning. Det mest miljövänliga är "oftast" att köra slut på den gamla utrustningen först. Detta gäller även för de flesta bilar (så länge vi inte har ett fullt utbyggt system med förnybart bränsle - vilket etanol inte är). På längre sikt är det klart bättre att byta ut till miljövänliga alternativ men miljönyttan kan försvinna om man hamnar i en "byta ut allt" mentalitet... (man måste såklart ha olika tidsperspektiv på olika varor). Min poäng är att man (jag) ofta utelämnar miljöpåverkan i tillverkningsprocessen för miljövänliga varor - exempelvis aluminium i vindkraftverk (extremt energikrävande framställning). Jag upplever att man i miljödebatten gärna räknar en varas miljöpåverkan när varan brukas eller kastas, men inte när den tillverkas. Det är kanske så att miljöhysterin skapar en konsumtion som inte skulle finnas utan miljödebatten - miljödebatten skapar miljöförstöring - hur fan gör vi då???



    Ha en fortsatt skön sommar

    //Mattias Olofsson

    2008-07-10 | 01:25:05
  • Mattias Olofsson säger:

    Vilken gullplutt (den lilla damen alltså ;)...

    Även jag har funderat på miljöfrågor. Jag hade en diskussion med en släkting - och han fick mig att fundera (för ovanlighetens skull - våra samtal brukar urarta).

    Många byter exempelvis sin kyl/frys för nyare, energisnålare och minljövänligare vitvaror. Problemet är att om man räknar in tillverkningsprocessen för den nyare kyl/frysen blir det en STÖRRE miljöbelastning än att fortsätta med sin gamla, men dock fungerande, utrustning. Det mest miljövänliga är "oftast" att köra slut på den gamla utrustningen först. Detta gäller även för de flesta bilar (så länge vi inte har ett fullt utbyggt system med förnybart bränsle - vilket etanol inte är). På längre sikt är det klart bättre att byta ut till miljövänliga alternativ men miljönyttan kan försvinna om man hamnar i en "byta ut allt" mentalitet... (man måste såklart ha olika tidsperspektiv på olika varor). Min poäng är att man (jag) ofta utelämnar miljöpåverkan i tillverkningsprocessen för miljövänliga varor - exempelvis aluminium i vindkraftverk (extremt energikrävande framställning). Jag upplever att man i miljödebatten gärna räknar en varas miljöpåverkan när varan brukas eller kastas, men inte när den tillverkas. Det är kanske så att miljöhysterin skapar en konsumtion som inte skulle finnas utan miljödebatten - miljödebatten skapar miljöförstöring - hur fan gör vi då???



    Ha en fortsatt skön sommar

    //Mattias Olofsson

    2008-07-10 | 01:28:03
  • Mattias säger:

    Vilken gullplutt (den lilla damen alltså ;)...

    Även jag har funderat på miljöfrågor. Jag hade en diskussion med en släkting - och han fick mig att fundera (för ovanlighetens skull - våra samtal brukar urarta).

    Många byter exempelvis sin kyl/frys för nyare, energisnålare och minljövänligare vitvaror. Problemet är att om man räknar in tillverkningsprocessen för den nyare kyl/frysen blir det en STÖRRE miljöbelastning än att fortsätta med sin gamla, men dock fungerande, utrustning. Det mest miljövänliga är "oftast" att köra slut på den gamla utrustningen först. Detta gäller även för de flesta bilar (så länge vi inte har ett fullt utbyggt system med förnybart bränsle - vilket etanol inte är). På längre sikt är det klart bättre att byta ut till miljövänliga alternativ men miljönyttan kan försvinna om man hamnar i en "byta ut allt" mentalitet... (man måste såklart ha olika tidsperspektiv på olika varor). Min poäng är att man (jag) ofta utelämnar miljöpåverkan i tillverkningsprocessen för miljövänliga varor - exempelvis aluminium i vindkraftverk (extremt energikrävande framställning). Jag upplever att man i miljödebatten gärna räknar en varas miljöpåverkan när varan brukas eller kastas, men inte när den tillverkas. Det är kanske så att miljöhysterin skapar en konsumtion som inte skulle finnas utan miljödebatten - miljödebatten skapar miljöförstöring - hur fan gör vi då???



    Ha en fortsatt skön sommar

    //Mattias Olofsson

    2008-07-10 | 01:29:53
  • Gunilla säger:

    Hej Mattias! Konstigt och synd att din kommentar inte syns här på bloggen! Jag kan dock läsa den när jag är inloggad... Du har alldeles rätt - det är inte alls miljövänligt att byta ut fungerande saker! Underhåll, återvinning och att "använda till sista droppen " är nästan alltid bäst. Tyvärr är det ju roligt (tycker i alla fall jag) att konsumera. Men man måste verkligen hejda sig och tänka efter! Ha en skön sommar du med och jag vet att du också tänker på miljön kära kollega! :)

    2008-07-10 | 10:32:37
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Nuså! Din kommentar syns - och det tredubbelt! :D

    2008-07-10 | 10:35:25
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Mattias säger:

    Ja det va tusan vad det blev mycket - ja ja - jag brukar vara tjatig ibland ;)

    2008-07-10 | 23:15:38

Kommentera inlägget här: