Iwillnevergiveup

Sopor

Kategori: Miljö

I Neapel vållar sopor fullt krig! Mycket sopor och farliga sopor, stora berg av sopor som ingen riktigt tar ansvar för.
Här hemma skulle sopor också kunna leda till handgripligheter. Inte bara när familjen är oense om vem som ska ta hand om skiten, utan även ute på öppen gata, framförallt nattetid. Igår såg jag ett program på en av våra skräpkanaler, som handlade om människor som tar hand om det andra har slängt. Det handlade om framförallt yngre människor i olika Europeiska länder, som valt att leva på begagnade grejor och kasserad mat som de hittar i containrar och soprum. Detta är olagligt men det hindrar inte dessa idealister, snarare tvärt om. De gäckar både polisen och butikspersonalen som ibland t.o.m tömmer ut rengöringsmedel över gammal ost för att ingen ska kunna äta den. Jag måste säga att jag beundrar dem som väljer att leva ett så ickekommersiellt liv. De kan på detta sätt ägna mycket tid åt att njuta av livet i stället för att jobba för pengar större delen av den vakna tiden som vi andra.
Själv har jag dock alltför kraftig bacillskräck för att ens vilja sticka näsan i de miljöer som dessa outsiders betraktar som guldgruvor.
Däremot har jag inget emot att ta över begagnade saker av folk jag känner eller köpa second hand under fräscha förhållanden. Strax före jul fick vi t.ex. en bilbarnstol av en kollega. Den tackar vi mycket för! :)

Slut för idag, tack för idag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: