Iwillnevergiveup

Hellre ett ekorum än ett rum som ekar

Kategori: Miljö

Jag tycker om "fina" saker! Det behöver inte vara dyra saker eller sådana saker som anses värdefulla rent allmänt. Det kan vara något billigt från IKEA eller saker jag fått av någon jag tycker om. Föremål som har ett affektionsvärde för mig! Jag är också rätt noga med att det ska vara lagom - mitt hem får inte vara "övermöblerat" men det får heller inte eka vid minsta lilla ljud.

Idag planerar jag därför att göra i ordning en gungstol som står i vårt garage och sätta in den i sovrummet. Det kan både bli trevligt och praktiskt. :)

Om man nu hellre vill köpa nytt än att återanvända begagnat kan man faktiskt handla en hel del saker ekologiskt.  IKEA har tex en gungstol som är tillverkad av återvunnen plast och träspill. Åhléns säljer korgar av returpapper och handdukar av ekologisk frotté och på Klotet kan man hitta en massa kul prylar. Har man en stor plånbok att handla för finns Ekelund, som säljer miljögodkända hemtextilier och Svanenmärkta möbler finns både hos Horreds och Norrgavel. Detta är självklart bara några exempel på var man kan hitta fina saker.
Vill man istället sätta ny kulör på någon gammal pryl kan man få tips om miljövänlig färg på www.fargbygge.se, www.fargriket.com eller www.avjord.se. Även här finns säkert fler försäljare att hitta.

Idag är det ju söndag och jag ska laga något gott vegetariskt. Har inte bestämt om det bli en krämig svamprisotto eller ugnsrostade ekologiska rotfrukter (hittade mycket på Coop när jag handlade igår).

Slut för idag tack för idag!

Kommentarer

  • EE säger:

    det där med ekologiskt är intressant - är det en mervärdesprodukt som bara rikare människor ska kunna inhandla pga det höga priset?
    dessutom är det kanske inte alltid så miljövänligt, då jorden ska brukas mer än vid konventionell odling vilket innebär ökade utsläpp från traktorer. Och frakter av bla ekologisk mjölk som inte kan transporteras i samma tankbilar som konventionell innebär extra rundor för transportbolagen. Svårt att välja rätt!

    2008-01-13 | 22:33:03
  • Gunilla säger:

    Ja, visst är det svårt - ibland känns det helt omöjligt. För mig minskar dock frustrationen något av att i alla fall försöka.... Det enda som möjligen kan "rädda världen" är väl att öka vår medvetenhet och delta i debatten - så tack EE för din kommentar. :)

    2008-01-14 | 09:30:17

Kommentera inlägget här: