Iwillnevergiveup

2018

Kategori: Miljö

 

Ett uttryck som jag ofta använde tidigare var: vad gör det om hundra år.... Det gör jag inte längre. Nu är det tio år som spelar roll och det spelar stor roll! Enligt Al Gore och många seriösa vetenskapsmän är de närmaste tio åren helt avgörande. Och tio år går fort - det vet i alla fall vi som levt det dubbla eller längre.
Så tänk efter - hur vill du att ditt liv ska se ut om tio år? Jag vill i alla fall kunna bada i havet om somrarna, promenera i skogen på hösten, göra snölyktor med barnbarnen under sportlovet och plocka vitsippor i april. Jag vill också kunna sätta på kranen och få rent vatten i mitt glas när jag är törstig. Jag vill kunna äta torsk och spätta. Äta svenska jordgubbar med grädde från svenska glada kor och andas in den friska luften efter ett svalkande sommarregn vill jag också kunna göra.
Kommer detta att vara möjligt? Ja det tror jag faktiskt, men det är inte självklart. Vi måste alla bli som myrorna och dra de små stråna till stacken.

Men först av allt måste jag återvinna energin för imorgon ska jag sitta i skolbänken och på onsdag är det dax att stå i katedern igen.

Slut för idag och tack för idag!

Kommentarer

  • C säger:

    Käka torsk kan du nog aldrig mer göra med gott samvete oavsett vad som händer. Det tar tid för fiskar att återhämta sig.

    2008-01-08 | 11:32:22

Kommentera inlägget här: