Iwillnevergiveup

DN mfl.

Kategori: Miljö

Jag läser sällan lokaltidningen som vi prenumererar på men det är rätt intressant att läsa våra stora dagstidningar.
DN skriver ofta om miljö - det var där jag hittade testet som utpekade mig till en stor miljöbov och som sedan gjorde att jag började med denna blogg. Idag läste jag en artikel om teknik som kommer att minska våra koldioxidutsläpp. Det händer saker!
I Sydsvenskan läste jag om de kommande modetrenderna och det verkar som en självklarhet att ekologiska material kommer stort.
Dottern läser just högt för mig ur Glamour (vilken dock inte tillhör kategorin stora dagstidningar) om tips för miljövänligare skönhetsvård. Förutom så självklara saker som att stänga av kranen medan man schamponerar och tvålar in sig, rekommenderar de vanlig tvål istället för flytande (vilket dock inte är lika hygieniskt!). Orsaken står det inget om men jag antar att det är för att man inte transporterar en massa vatten då. Jag har också funderat på att de schampon man köper hos frisören är mer koncentrerade och därmed bättre för miljön förutsatt att man inte tar mer än vad som verkligen behövs. Glamuor skriver också att man ska köpa så stora förpackningar som möjligt (som sedan lämnas till återvinning) och inte föna håret mer än nödvändigt. Det finns också miljövänlig bomull att köpa och de föreslår att man ber frisören återanvända folien om du bleker slingor.

Igår kväll var jag på en föreläsning i Malmö om "krispedagogik". Det handlade om hur vi i skolan ska bemöta elever som hamnat i någon form av kristillstånd. Hoppas aldrig jag behöver använda de kunskaperna, men jag minns ju Tsunamin. Och naturkatastroferna ökar i takt med klimatförändringarna...

Gjorde förresten om det där testet i DN för några dagar sedan och nu är jag ingen stor buse längre - men fortfarande en liten...

Slut för idag tack för idag!

Kommentarer

  • Victor säger:

    Kul det där med "ekologiskt-mode" vi ser även detta inom teknikvärlden. Själv ska jag slå mitt strå till stacken och secondhand-shoppa på fredag.

    Om du ska köpa ny dator så skall du få ett fint och BILLIGT tips av mig, http://www.walmart.com/catalog/product.do?product_id=7754614

    Väldigt miljlövänlig dator, och naturligtvis drivs den av det FRIA operativsystemet Linux. Krossa Microsofts monopol!

    2008-02-06 | 22:46:28
    Bloggadress: http://tumba.blogg.se
  • Wiveca säger:

    Ekologiskt mode är stort - till och med Billo-Primark har börjat sälja t-shirtar av ekologisk bommull!

    2008-02-07 | 14:57:33
  • Gunilla säger:

    Primark - det var som f-n :) Det måste du visa mig nästa gång!

    2008-02-07 | 17:53:20
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • Christina säger:

    Apropå tvål, så är vanlig fast tvål bättre, just som du skriver, för att det är mindre vatten att transportera. Men det blir ju också mindre förpackningsavfall, ofta är det ju bara en bit papper om hård-tvålen.Inga plastflaskor att slänga!

    Riktig tvål innehåller inte så mycket konstigheter heller. Det är betydligt mer tvivelaktiga kemikalier i flytande tvål. Egengjord tvål är såklart bäst :-)

    2008-02-07 | 18:21:05
    Bloggadress: http://elins-tradgard.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Jag inser att jag får återgå till den gamla hederliga tvålen igen trots eventuell bakteriehärd!

    2008-02-07 | 18:53:40
  • Nina säger:

    Jag har ett ypperligt sätt när det gäller hårvård.
    Skippa schampoo, produkter och fön. Använd helt naturliga produkter.

    Jag tvättar håret med salt, honung, ägg och olivolja. Och vatten. Sen använder jag helt naturliga balsam utan silikoner eller kemikalier.
    Till huden använder jag ricinolja och olivolja.

    Miljövänligt, underbar kroppsvård och billigt.

    2008-02-08 | 16:50:09
    Bloggadress: http://www.veggiemind.com

Kommentera inlägget här: