Iwillnevergiveup

Transporter

Kategori: Miljö

Hörde på nyheterna häromdagen att Nordpolen kan vara isfri om några veckor! Orsaken till avsmältningen av Arktis och Antarktis är utan tvekan, i alla fall delvis, människans utsläpp av växthusgaser!
En positiv effekt av att isen smälter i norr blir att transportfartygen kan välja en närmare väg mellan Asien och Europa. Men som jag alltid sagt så är alla människans aktiviteter som rubbar den naturliga balansen av ondo.

Det som tär mest av allt på miljön är vår konsumtion och våra resor till och från affären. Därför försöker vi göra våra inköp av dagligvaror på vägen hem ifrån jobbet även om det innebär att vi inte handlar på det billigaste stället. Det lönar sig i längden både för oss själva i form av lägre bränslekostnader och för miljön.

Nu när mer än halva året gått kan jag tyvärr konstatera att jag inte lyckats hålla mitt nyårsläfte om att konsumera mindre. Men nu har jag bestämt mig för att inte handla några kläder till mig själv förrän december-rean. Istället ska jag ägna mig åt att köpa lite roliga julklappar till nära och kära. :)

Kommentarer

  • Mattias Olofsson säger:

    Ja du Gunilla, jag såg på nyheterna om en kille som följde sina sopor till dess slutdestination. Detta reportage är ännu ett bevis på hur miljödebatten kan skapa nya miljöproblem. Elsopor (även svenska), vilka man tror ska återvinnas, säljs via halvkrimenella nätverk till fattiga länder. I dessa länder (Ghana i reportaget) återvinns t.ex. koppar på vedervärdiga sätt med stor fara för miljön och de stackars arbetarna. Vi källsorterar för att döva våra samveten medan vi konsumerar allt mer. Vem behöver en ny mobiltelefon vart annat år??? Jag kan inte annat än att få en släng av misantropi - människohat. Människan som art är egoistisk och har ta mig tusan inte utvecklats (har snarare allt snabbare degenererats) sedan grottbjörnens folk vandrade på denna planet. Enligt killen som gjorde undersökningen finns det endast ett sätt att komma till rätta med våra sopberg - konsumera mindre. Sopor har blivit en internationell hårdvaluta för mindre nogräknade att utnyttja. Västvärlden utvinner värdefulla metaller till vår elektronik, i länder som Ghana, för att sedan skicka tillbaka skiten efter att vi med gott samvete källsorterat. Fy fan...

    Vi ses på jobbet, kära kollega

    2008-09-02 | 00:19:47
  • Gunilla säger:

    Ja du Mattias, nog är vi ett egoistiskt släkte alltid. Och utvecklats har vi inte - läste i senaste "Illustrerad Vetenskap" att vi är kvar just på grott-stadiet och ska vi överleva som art måste det ske någon form av mutation och då är vi väl inte samma art längre eller... Jag får nog behålla min hoptejpade mobil ett tag till för att slippa dåligt samvete. Den fungerar ju faktiskt och en fördel är att den troligen inte är så stöldbegärlig. :)

    2008-09-02 | 18:45:19
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: