Iwillnevergiveup

Köra fort eller klokt?

Kategori: Miljö

Läste i DN om var det säljs mest/minst miljövänliga bilar. Det som slog mig var att det inte skiljer mer än runt 25% på den "sämsta" respektive den "bästa" när det gäller koldioxidutsläpp i gram/kilometer.
Lyssnade på Johan Tell (han som skrivit "Hundra sätt att rädda världen") förra veckan och han pratade bl a om just miljöbilar. Han menade att man inte tänker miljömässigt från början när man tillverkar miljöbilar utan enbart fokuserar på just bränslet. För att få fram "riktiga" miljöbilar, behövs ett helt nytt tänkesätt (som i allt annat som rör miljön), tex svagare motorer - vilket ju inte är lika kul att köra förstås.

Tillsvidare väljer jag att inte äga någon egen bil och när jag lånar sambons försöker jag tänka på att "ecodriva".

Kommentarer

  • EE säger:

    Om jag har förstått debatten kring miljöbilar(etanol i främsta hand) rätt så minskar inte utsläppet av just koldioxid utan utsläppet av fossilt koldioxid-man menar att växterna som bränslet tillverkas av har tagit upp den mängd koldioxid som sedan släpps ut.man tillför alltså inte någon ny fossil koldioxid utan det blir en sluten cirkel.vad som är anmärkningsvärt är de maskiner som krävs för framställning och transport, och vad de genererar i utsläpp...jag tror att etanolbilarna i slutändan bara är en fluga,en kortsiktig lösning.Därtill kan frågan ställas om alla som har etanolbil kör med just detta i tanken,eller man bara väljer att utnyttja de förmåner som ges vid köp av dessa såsom skattelättnader,fri parkering osv...

    2008-04-14 | 20:13:21
  • Gunilla säger:

    Ja C, det ska jag försöka komma ihåg att göra - du kan väl påminna mig när det närmar sig. :) Vill också gärna diskutera detta med dig vid tillfälle.
    Annars är det väl som EE skriver just en sluten cirkel vi vill uppnå, och vad jag har förstått så är det just det som är syftet med att miljökompensera. Plantera träd och likanande... Eller har jag fattat fel?

    2008-04-15 | 08:31:00
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • EE säger:

    Jag syftade nog mera på hysterin runt etanolbilarna,att de ska vara så bra...När jag skrev att etanolbilarna ska vara en sluten cirkel,menade jag inte att de är det.De är, som jag har förstått det, en kortsiktig lösning som man tillfälligt köpt i västvärlden för att skapa en sorts trygghet av vad folk tror är miljövänligt-faktum är de släpper ut mer koldioxid i slutändan och därför inte är någon slutgiltig lösning...
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=610609

    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/klimathotet/artikel_850651.svd

    2008-04-15 | 17:21:46
  • Gunilla säger:

    Tack EE för tips om två intressanta artiklar. Etanol verkar ju inte alls vara någon hållbar lösning! Tills vidare får vi försöka köra mindre och bränslesnålare...

    2008-04-15 | 19:28:13
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se

Kommentera inlägget här: