Iwillnevergiveup

Återanvändning och ekologisk mat...

Kategori: Miljö

Vissa "saker" vill man absolut inte att de ska gå igen - som gamla mormor tex (fast min var rätt speciell så jag saknar faktiskt henne lite då och då). Jag tror heller inte på att återvända till platser från förr eller söka upp gamla vänner för att försöka återförenas. Visserligen kan det vara kul att se och höra vad som hänt och skett med det som fanns förr men det är ju inte riktigt samma sak som att återanvända dem.

Att återanvända prylar är en helt annan sak. Jag läste på text-tv häromdagen att någon undersökning visade att folk hellre köper nya prylar till sitt hem för de slantar de får över, än att lägga lite extra på ekologisk mat. Jag tycker att det är jättekul med vackra saker till hemmet! Går faktiskt hellre i en inredningsbutik än i en som säljer kläder. Men man måste ju inte alltid köpa nytt för att förnya. Genom åren har jag samlat på mig en del, och ibland är det kul att rota runt i skåpen och hitta någon gammal vas eller ljusstake som man kan sätta fram. De senaste tillskotten till vår inredning kommer från "svärmor" som flyttat till en mindre lya på ett äldreboende. Hon hade en färggrann tavla och en gammal fin dalahäst som nu sprider glädje i vårt hem. Hemma hos oss har vi som ni förstår ingen speciell stil men det är ganska personligt!

Ibland köper jag ekologisk mat. Jag har räknat ur att det kostar ungefär 10% mer än "vanlig" mat. Det tycker jag att det är värt! Den är ofta godare (morötterna från Bjärhus är mums!) och nyttigare. Om man äter ekologisk frukt behöver man bara äta tre om dagen istället för fem och dessutom slipper man en massa bekämningsmedel. Ekologisk mjölk och kött kommer dessutom från välmående och glada djur. Vi var på Wapnö gods i söndags och där fick korna åka karusell medan de blev mjölkade! En glad ko är en god ko! :)
Slut för idag tack för idag!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: