Iwillnevergiveup

Äta grönt!

Kategori: Miljö

Jag är inte vegetarian och vill nog inte bli det heller. När mina barn var vegetarianer åt jag bara kött på helgerna när jag dejtade dåvarande särbon. Detta resulterade i att jag ibland fick en sådan svår abstinens, att jag gick in i närmaste matbutik och köpte vienerkorv som jag sedan åt upp på vägen hem! Och korv är ju inte precis det bästa man kan äta...
Jag vill heller inte äta grönt kött även om en del påstår att oxkött som legat så länge att det antagit denna färg är det godaste.

Nej, det är så kallade grönsaker vi ska äta mer av! Helst ska de ha alla möjliga olika färger för att vara riktigt nyttiga! Röda, gula, lila, orange, blåa och så förstås gröna! Ett litet problem i sammanhanget är att vi inte bör äta grönsaker som har transporterats med flyg och inte heller sådana som odlats i växthus uppvärmda med fossila bränslen. Det innebär att vi här i Sverige får nöja oss med de bruna, beige, grå och gröna sorterna nu under den solfattiga årstiden, men jag älskar jordfärger och så har vi ju morötter förstås.

Sambon och jag har bestämt oss för att äta "grönt" en dag i veckan - helst söndagar. Söndagar passar bra för då har vi ofta gott om tid att laga mat och dessutom dricker vi bara vatten, vilket passar utmärkt till vegetarisk mat! Om söndagen inte skulle passa någon vecka får vi helt enkelt ta till någon av de andra sex dagarna. Men minst en köttfri dag i veckan är målet!
Slut för idag tack för idag!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: